Åstrup IF har haft samme formand i 50 år, og nu skal han fejres!

I Åstrup og omegn var der i 1965 en flok meget unge mennesker, som bestemt ikke anså sig selv for oprørere, men set i bakspejlet var der måske lidt om det alligevel. De stiftede nemlig en idrætsforening – Åstrup Idrætsforening – for at være dem selv og bestemme selv!

En af stifterne af Åstrup Idrætsforening var Jørgen ”Jøsse” Kildahl Josefsen, der dengang kun var 14 år gammel. Siden da har han været en grundpille i foreningen – både som aktiv, træner, leder og ikke mindst mangeårig formand. Allerede fra starten fik han sit første lederjob, da han blev udnævnt til ”indkøbsagent”, hvilket betød, at han skulle indkøbe de nødvendige badmintonbolde, da badminton var foreningens første aktivitet. Det må han åbenbart have gjort til bestyrelsens tilfredshed, for i 1967 blev han opfordret til at stille op til bestyrelsen og valgt. I 1972 blev han valgt som formand. – Og så har han været formand lige siden!

Hvis man spørger ham om, hvorfor han er blevet hængende i så mange år? Så svarer han, at der er mange årsager: Blandt andet godt kammeratskab, gode oplevelser, stædighed, stolthed, men når det kommer til stykket, så er den væsentligste årsag nok, at han godt kan lide at være leder. Han kan lide at være med til at påvirke det, han brænder for, og være med til at bestemme, i hvilken retning det skal gå.

Det må man sige, at han til fulde har gjort i de 50 år som formand. Jøsse, som alle kalder ham, har lavet lobby arbejde hos kommunen og alverdens andre steder for at få nye tiltag igennem, han har været nytænkende og aldrig været bange for at tage foreningen i nye retninger. Han har været med til at få bygget klublokaler, omklædningsrum, fodboldbaner, håndboldhal, krolf- og petanquebaner, fitnesslokaler, multibane med kunstgræs, beach håndbold bane og meget mere. Selv om han i dag har rundet de 70 år og gennemsnitsalderen i foreningen ikke er helt så lav, som den var i starten, så står han stadig i spidsen, når der udvikles nye idéer, byggeplaner, digitaliseres, redesignes og effektiviseres.

Han sammenligner det selv med eventyret om den grimme ælling, som ingen regnede for noget, og som der blev rystet på hovedet af – noget der snart ville gå i sig selv igen. Historien om Åstrup IF viser, at hvis man er flittig, stædig og stolt, så kan alt lykkes – især hvis man har en formand som Jøsse i spidsen!

Kom og vær med til at fejre ham til jubilæumsreception 26. august kl. 16 til 19 i Åstrup Fritidscenter.

Da kun få medlemmer af Åstrup IFs hovedbestyrelse – af helt naturlige årsager – kan huske tilbage til foreningens start, så er denne tekst blevet til ved hjælp af jubilæumsskifterne udgivet i forbindelse med Åstrup IFs 25 og 50 års jubilæum.